Motioner (ärenden)
En medlem har enligt lag (2018:672) om ekonomiska föreningar samt föreningens stadgar rätt att få ett ärende behandlat på föreningens stämma. För att tillvarata denna rätt behöver medlemmen insända en skriftlig begäran om sitt ärende till styrelsen, en så kallad motion. Motionen behöver ha inkommit till styrelsen senast den 1 februari för att kunna behandlas vid den ordinarie föreningsstämman.
Motionen ska vara utformad på så sätt att stämman kan rösta för eller emot förslaget. Motionen får inte endast utgöra en åsikt som en medlem vill framföra, utan det ska vara ett konkret förslag till beslut. Förslaget behöver även omfattas av stämmans kompetens, det vill säga föreningsstämman ska vara behörig att fatta beslut i frågan.
För att medlemmarna ska kunna ta ställning till förslaget behöver motionen innehålla flera delar såsom:
- Lite bakgrundsfakta.
- Problemformulering.
- Beslutformulering, dvs en att-sats som stämman kan rösta för eller emot.
Personen (eller personerna) som lämnat in motionen till styrelsen ska vara medlem(mar) i föreningen vid tiden för stämman. I annat fall får motionen inte tas upp. En medlem kan lämna in flera motioner om den vill få till flera förändringar. Det behöver framgå av motionen vem den kommer ifrån så att styrelsen kan kontrollera medlemskapet.
Styrelsen lämnar sedan sitt yttrande över motionen samt föreslår till stämman hur styrelsen anser att motionen ska behandlas. Motioner samt styrelsens yttranden skickas med kallelsen till föreningsstämman (som ska vara medlemmarna tillhanda senast 14 dagar innan stämman äger rum) så att samtliga medlemmar får del av motionerna i förväg och hinner sätta sig in i vilka ärenden som kommer behandlas. Det finns ett generellt förbud emot att behandla ärenden som inte står med i kallelsen till en stämma.